اگر خارش جهنمی ناشی از آفتاب سوختگی دارید، این مطلب را بخوانید

alikarimi55
معمولاً خارش جهنمی برای بسیاری از ما رخ داده است که یک روز زیبا را در خارج از خانه سپری کنیم. اما  در این روز دچار آفتاب سوختگی شویم. برای بعضی از افراد، این یک وضعیت ناراحت کننده است و می‌ تواند به شرایط ناخوشایند تبدیل شود. به این شرایط خارش جهنمی لقب داده‌اند. اسم […]

معمولاً خارش جهنمی برای بسیاری از ما رخ داده است که یک روز زیبا را در خارج از خانه سپری کنیم. اما  در این روز دچار آفتاب سوختگی شویم. برای بعضی از افراد، این یک وضعیت ناراحت کننده است و می‌ تواند به شرایط ناخوشایند تبدیل شود. به این شرایط خارش جهنمی لقب داده‌اند. اسم خارش جهنمی، شدت این شرایط را نشان می دهد، به خارش دردناک اشاره دارد که میتواند چند روز پس از آفتاب سوختگی ظاهر شود. ارش جهنمی یک مشکل رایج در بسیاری از افراد است.

علائم خارش جهنمی چیست؟

علائم خارش شدید جهنمی فراتر از آفتاب سوختگی معمولی است. این خارش معمولاً 24 تا 72 ساعت پس از قرار گرفتن در مقابل آفتاب، در هر ناحیه از بدن احساس می‌شود. بسیاری از افراد، تجربه آن را بر روی شانه ها و پشت خود گزارش کرده اند. این می تواند به این دلیل باشد که این مناطق بیشتر در معرض آفتاب قرار داد می گیرند. همچنین شانه و پشت بدن ممکن است به طور مداوم از ضد آفتاب با SPF مناسب برخوردار نباشد. این می ‌تواند منجر به آفتاب سوختگی شود.

تجربه خارش یا پوست اندازی بدن پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب، امری غیر عادی نیست. اما خارش جهنمی فراتر از آن و بسیار دردناک است. برخی از افراد این خارش را به صورت خارش های عمیق، پر تلاطم و سخت درمان توصیف می کنند. همچنین برخی دیگر آن را به گونه ای توصیف می کنند که گویی مورچه های آتشین در حال خزیدن و گاز گرفتن پوست هستند.

چه عواملی باعث ایجاد خارش می شود؟

دلیل این اتفاق مشخص نیست. علاوه بر این، مشخص نشده که چه کسانی مستعد این شرایط هستند. همچنین ممکن است همه افرادی که دچار آفتاب سوختگی می شوند، خارش جهنمی را تجربه نکنند. اما یکی از عوامل ایجاد کننده این شرایط ممکن است، قرار گرفتن در مقابل آفتاب باشد.

عوامل خطرزای ابتلا به خارش جهنمی؟

تا به حال مشخص نشده که چه عواملی در ایجاد خارش جهنمی نقش دارند، اما محققان عوامل خطر زای آسیب پوستی ناشی از آفتاب را مشخص کرده اند. افرادی که دارای پوستی روشن و سفید هستند، بیشتر در معرض خطر آفتاب سوختگی هستند. همچنین افرادی که به طور معمول در معرض آفتاب نیستند، پوست آنها ممکن است با سپری کردن یک روز آفتابی در کنار استخر دچار قرمزی شود. پوست همه افراد ممکن است با قرار گرفتن در مقابل آفتاب تحت تاثیر قرار گیرد. اما احتمال آسیب به پوست های روشن تر بیشتر است.

افرادی که پوست تیره تر دارند، ملانین بیشتری در پوست آنها وجود دارد. ملانین به از بین بردن برخی از جنبه های آسیب، ناشی از اشعه ماورای بنفش خورشید کمک می کند. در صورتی که زمان طولانی را در کوه و ارتفاعات می گذرانید، ممکن است دچار آفتاب سوختگی های بیشتری شوید. این به این دلیل است که اشعه خورشید می تواند در ارتفاعات بالاتر شدیدتر باشد.

چگونه می توان خارش جهنمی را درمان کرد؟

بسیاری از افراد، یکی از روشهای درمانی آن را دوش آب گرم گزارش داده ‏اند. اگرچه ممکن است درد و خارش در هنگام دوش شدیدتر و شبیه به گرگرفتگی باشد، اما پس از آن تسکین می یابد. هنگام دوش گرفتن، از گرمای بیش از حد آب جلوگیری کنید. علاوه بر این، مالش با روغن نعنا نیز می ‌تواند مفید باشد. همچنین حمام کردن با بلغور جو دوسر می تواند روش خوبی برای کاهش خارش باشد. حمام با جو دوسر معمولاً برای رفع خارش ناشی از آبله مرغان توصیه می شود. اعمال خمیر جوش شیرین در مناطق آسیب دیده نیز ممکن است برای برخی افراد تسکین دهنده باشد.

خاراندن مناطق آسیب دیده ممکن است درد را بدتر کند. بنابراین سعی کنید از اعمال فشار بر روی آن جلوگیری کنید. برای تسکین سریع می توانید از ژل یا پماد آلوئه ورا استفاده کنید. همچنین می ‌توانید از پمادهای موضعی در دسترس برای درمان خارش و درد استفاده کنید. در خرید پماد ها، گزینه های را انتخاب کنید که حاوی 10 درصد کرم بنزوکائین و یا 1 درصد کرم هیدروکورتیزون باشد. توجه داشته باشید که از خرید و یا استفاده از هر نوع لوسیون یا کرمی که حاوی سالیسیلیک اسید است، خودداری کنید.

چشم انداز

ناراحتی های ناشی از آفتاب سوختگی در کوتاه مدت بسیار شایع است. این احساس خارش اغلب به عنوان کشش در پوست توصیف می شود و تسکین آن دشوار است. معمولاً خارش جهنمی حدود 48 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد می‌شود و تقریباً به مدت طولانی ادامه می یابد. اما پس از مدتی، سرانجام آفتاب سوختگی درمان می شود و خارش آن نیز از بین می رود.

هنگامی که پوست شما به حالت عادی برمی گردد، با قرار گرفتن در معرض آفتاب از آن مراقبت کنید. پوشیدن لباس، نشستن در زیر چتر، استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF بالا که هر 80 دقیقه تمدید می شود، از شما محافظت میکند. در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگدانه یا بافت، به پزشک مراجعه کنید. بررسی های سالانه پوست نیز ممکن است یک نکته مهم در روش های مراقبت از سلامتی شما باشد.

آفتاب سوختگی شدید و قرار گرفتن در معرض خورشید به طور مستمر، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می ‌دهد. بهترین روش برای جلوگیری از خارش جهنمی، استفاده از کرم ضد آفتاب است. طرف نظر از نوع پوست، لازم است در هنگام قرار گرفتن در مقابل خورشید، از ضد آفتاب مناسب با SPF بالا استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ