از بین بردن جای زخم با ورق سیلیکونی یا پماد؟

نادر سیاسی
اسکار یا جای زخم یک لکه دائمی پوستی است که روی زخم رشد می‌کند و زمانی ایجاد می‌شود که بدن شما پس از بریدگی، خراشیدگی، سوختگی یا زخم، بهبود می‌یابد. گرچه نحوه مراقبت از زخم و نوع محصولات زخم که استفاده میشود در کاهش اسکار موثر است، ولی همچنان لازم است پس از بهبود زخم از روشهایی برای کاهش جای زخم […]

ورق سیلیکونی یا پماد برای رفع اسکار

اسکار یا جای زخم یک لکه دائمی پوستی است که روی زخم رشد می‌کند و زمانی ایجاد می‌شود که بدن شما پس از بریدگی، خراشیدگی، سوختگی یا زخم، بهبود می‌یابد. گرچه نحوه مراقبت از زخم و نوع محصولات زخم که استفاده میشود در کاهش اسکار موثر است، ولی همچنان لازم است پس از بهبود زخم از روشهایی برای کاهش جای زخم استفاده کرد.

ورق سیلیکون و پماد دو شکل از سیلیکون درجه پزشکی هستند که به صورت موضعی برای از بین بردن و کاهش ظاهر اِسکار (جای زخم) استفاده می شوند. سیلیکون برای درمان اسکار بیش از 30 سال پیش معرفی شد و مطالعات بالینی متعددی، اثربخشی آن را تایید می‌کنند. کلوئیدها و اسکارهای هیپرتروفیک و اسکارهای ناشی از سوختگی، آکنه یا زخم های جراحی کاندیدهای خوبی برای درمان‌های سیلیکونی هستند. اما از آنجایی که سیلیکون به اشکال مختلف ورق، پماد و ژل وجود دارد، چگونه می دانید کدام یک برای شما مناسب است؟

در ادامه مقاله بررسی میکنیم که آیا ورق سیلیکونی برای جای زخم شما بهتر است یا ژل سیلیکون.

سیلیکون موضعی چگونه کار می کند؟

هیدراتاسیون پوست و هموستاز

تحقیقات نشان داده که سیلیکون، زمانی که به صورت موضعی روی اسکار استفاده شود، از خواص حفاظتی لایه شاخی پوست تقلید می کند. لایه شاخی خارجی ترین لایه پوست است که به حفظ رطوبت و انعطاف پذیری پوست کمک می کند. هنگامی که فرد زخمی را تحمل می کند، مکانیسم هیدراتاسیون پوست می تواند مختل شود و تعادل اکسیژن و رطوبت در پوست از بین می رود. تعادلِ ایده آل اکسیژن و رطوبت، هموستاز نامیده می شود. برای القای هیدراتاسیون و حفظ هموستاز پوست پس از جراحت، می توان از سیلیکون برای تسهیل سالم ترمیم زخم استفاده کرد. سیلیکون موضعی نیمه تراوا است، بنابراین به پوست اجازه می دهد تعادل کامل اکسیژن و حفظ رطوبت را در محل اسکار حفظ کند.

تنظیم کلاژن

کلاژن فراوان ترین پروتئین ساختاری در بدن اکثر پستانداران است و مقدار زیادی از آن در پوست ما وجود دارد. هنگامی که فرد دچار زخمی روی پوست میشود، فیبروبلاست ها و کراتینوسیت ها در درم به تولید کلاژن برای تقویت فاکتور رشد و ترمیم بافت آسیب دیده سیگنال می دهند. پوست به طور مداوم در حال تولید کلاژن جدید است، اما ضربه باعث می شود سلول های پوست بیش از حد کار کنند و مقادیر زیادی از آن تولید کنند. این همان چیزی است که باعث ایجاد اسکار برجسته و تغییر رنگ می شود. سیلیکون موضعی با مهار فاکتور رشد و جلوگیری از رشد بیش از حد بافت اسکار، تولید کلاژن را تنظیم می کند.

دو نوع اِسکار که بیشتر با تولید بیش از حد کلاژن مشخص می شوند، اسکار کلوئیدی و هیپرتروفیک هستند. کلوئیدها به صورت توده های طناب دار روی پوست ظاهر می شوند که از محل زخم اولیه منشعب می شوند. اسکارهای هایپرتروفیک برجسته و برآمده هستند، اما فراتر از محدوده زخم گسترش نمی‌یابند. هر دو نوع اسکار می توانند از نظر ظاهری قرمز یا بنفش باشند و معمولاً خارش دار و دردناک هستند. سیلیکون موضعی یک گزینه درمانی موثر برای جلوگیری یا کاهش ظاهر این اسکارها با آبرسانی به پوست و کنترل تولید کلاژن است.

ورق سیلیکونی

ورق سیلیکونی رفع اسکار، یک فرم جامد از سیلیکون است که الاستیک و دارای بافت نرم و لاستیکی است. این ورقه ها به شکل مربع، دایره یا مستطیل هستند که آنها را برای انواع اندازه های مختلف اسکار ایده آل می کند. هر ورقه یا باند پشتی چسبناکی دارد که امکان چسبندگی ملایمی را فراهم می کند که به پوست می چسبد و کل محل اسکار را می پوشاند. ورقه های ژل سیلیکون قابل استفاده مجدد هستند و می توان آنها را با آب و صابون شستشو داد تا طول عمر آنها تا دو هفته یا بیشتر افزایش یابد.

ورق سیلیکونی رفع اسکار

ورق سیلیکونی راه حل بهینه برای اسکارهای ناشی از سوختگی، جراحی کوچک کردن سینه، جراحی شکم یا سزارین است. یک چرخه درمانی معمولی که برای نتایج مطلوب توصیه می شود 8 تا 12 هفته است. به محض اینکه زخم شما خوب شد یا بخیه ها از محل برش شما برداشته شد، می توانید ورقه سیلیکونی را روی اسکار خود بچسبانید. اسکارهای نابالغی که کمتر از 12 تا 18 ماه هستند، گزینه های خوبی برای درمان سیلیکونی هستند، اما هنوز هم می‌توان با اسکارهای بالغ بهبود پیدا کرد.

مزایا و معایب سیلیکون شیت

اثربخشی: در کاهش اندازه اسکار و دید عالی است.

سفارشی‌سازی اندازه: در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف برای متناسب با انواع اسکار وجود دارد و می‌توان آن را برش زد.

تنوع: برندهایی مانند آموئنا آلمان، فرسکو اسپانیا و اسکار اف ایکس آمریکا در فروشگاه تجهیزات پزشکی بازارطب موجود است.

سازگاری: مناسب برای استفاده در گن های فشاری.

قابلیت استفاده مجدد: با مراقبت مناسب می توان چندین بار از آن استفاده کرد.

محدودیت ها: سازگاری کمتری با مفاصل، چین های پوستی یا نواحی صورت دارد.

نگهداری: نیاز به تمیز کردن منظم دارد زیرا سطح چسب می تواند کثیفی را جذب کند.

پمادهای سیلیکونی رفع اسکار

پمادهای سیلیکونی جایگزین موثری برای ورق سیلیکونی هستند. مکانیسم‌های اثر مشابهی که با ورق مشاهده می‌شود – هیدراتاسیون و تنظیم کلاژن – با پمادهای سیلیکونی نیز مرتبط است. برای برخی از افراد، فقط راحتی ورق سیلیکونی بیشتر است.

پماد رفع جای زخم

پمادهای سیلیکونی برای اسکارهای روی صورت یا ناحیه‌ای با تحرک زیاد و/یا در معرض دید مانند آرنج یا مچ دست مناسب هستند. و از آنجایی که ژل های سیلیکونی در یک لوله جمع و جور قرار می گیرند، می توان آنها را در هر جایی برد و در حین حرکت استفاده کرد. به عنوان یک قاعده کلی، پمادهای سیلیکونی باید 2 یا 3 بار در روز به مدت 8 تا 12 هفته روی جای زخم استفاده شود. برخی از پمادهای سیلیکونی به سرعت خشک نمی شوند و ممکن است در لمس چسبنده باشند. همچنین باید مراقب بود که سیلیکون روی لباس ها یا پارچه های دیگر مانند ملحفه های تخت قرار نگیرد، زیرا ایجاد لکه میکنند.

مزایا و معایب ژل سیلیکون:

اثربخشی: در بهبود ظاهر اسکار عالی است.

تنوع: در حجم های مختلف برای انواع اسکار موجود است.

سهولت استفاده: به راحتی روی هر قسمت از بدن اعمال می شود.

ظاهر: شفاف و نامحسوس روی پوست.

قیمت: نسبت به ورق سیلیکونی ارزان تر است.

بافت: کمی چسبنده، اما قابل کنترل.

دید: جای زخم را مانند ورقه پوشاندن نمی پوشاند.

نتیجه گیری

ورق سیلیکونی رفع اسکار و پمادهای سیلیکونی هر دو روشهای بسیار موثر و ایمن برای از بین بردن و کاهش ظاهر اسکارهای کلوئیدی و هیپرتروفیک هستند. تصمیم به استفاده از یکی بر دیگری به ترجیح شخصی، اندازه اسکار و محل اسکار بستگی دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ