انواع فایل روتاری از نگاه پزشکان الودکتر

نادر سیاسی
هنگامی که صحبت از ترمیم کانال ریشه دندان و عصب کشی به میان می آید، فایل های روتاری دندانپزشکی نقش اساسی ای در این ترمیم ها ایفا می کنند. این فایل ها با ایجاد دسترسی بهتر به کانال ریشه، ترمیم و عصب کشی دندان که یکی از ترمیمی های دشوار در حوزه دندان پزشکی است […]

انواع مختلف فایل روتاری دندانپزشکی

هنگامی که صحبت از ترمیم کانال ریشه دندان و عصب کشی به میان می آید، فایل های روتاری دندانپزشکی نقش اساسی ای در این ترمیم ها ایفا می کنند. این فایل ها با ایجاد دسترسی بهتر به کانال ریشه، ترمیم و عصب کشی دندان که یکی از ترمیمی های دشوار در حوزه دندان پزشکی است را آسان می کنند.

فایل های روتاری انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها کاربرد مخصوص به خود را در ترمیم ایفا می کنند. شناخت این فایل ها به دندانپزشکان امکان انتخاب بهتر و سرعت بخشیدن به کار خود را می دهد.

فایل های روتاری دندان چیست؟

پیش از معرفی انواع فایل روتاری بهتر است درباره ی آنها توضیح دهیم. فایل روتاری دندانپزشکی یکی از انواع ابزار های دندانپزشکی هستند که توسط دندانپزشکان در حین انجام عمل ریشه برای شکل دادن و تمیز کردن کانال های ریشه دندان مورد استفاده قرار می گیرند. این فایل‌ها به یک هندپیس متصل می‌شوند که آن‌ها را می‌چرخاند و امکان حذف دقیق و کنترل ‌شده عاج و مواد زائد از دیواره‌های کانال را فراهم می‌کند.

انواع فایل های روتاری دندانپزشکی

فایل‌های روتاری در اشکال و اندازه‌های مختلف برای آناتومی‌های کانال ریشه و اهداف درمانی مختلف ارائه می‌شوند. حرکت چرخشی این فایل‌ها خطر شکستگی ابزار را کاهش می‌دهد، کارایی برش را افزایش می‌دهد و امکان شکل‌دهی دقیق‌تر و ثبات بیشتر کانال ریشه را فراهم می‌کند. با این حال، استفاده از فایل های روتاری دندان نیازمند تکنیک، آموزش و تجربه مناسب است.

انواع فایل روتاری دندانپزشکی

فایل های روتاری نیکل تیتانیوم

برای ساخت Rotary Files از مواد مختلفی استفاده می شود که رایج ترین ماده آن نیکل تیتانیوم است. فایل های روتاری نیکل تیتانیوم (NiTi) به دلیل انعطاف پذیری و فوق الاستیسیته خود شناخته شده اند. این ویژگی‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد به راحتی در کانال‌های منحنی حرکت کنند، خطر شکستن فایل‌ها را کاهش داده و تمیز کردن کامل را تضمین می‌کنند.

مزایا و معایب فایل های روتاری نیکل تیتانیوم

مزایا:

انعطاف پذیری بالا

کاهش خطر شکستگی

کارآمد در تمیز کردن کانال های منحنی

معایب:

هزینه بالاتر در مقایسه با فایل های فولادی ضد زنگ

برای جلوگیری از آسیب نیاز به رسیدگی دقیق دارد

فایل های روتاری از جنس استنلس استیل

فایل های روتاری فولاد ضد زنگ به دلیل استحکام خود مشهور هستند. آنها اغلب در کانال های مستقیم یا کمی خمیده استفاده می شوند که در آن انعطاف پذیری چندان مهم نیست.

مزایا و معایب فایل های روتاری استنلس استیل

مزایا:

مقرون به صرفه

بادوام و قوی

آسان برای استریل کردن و نگهداری

معایب:

نسبت به فایل های NiTi انعطاف پذیری کمتری دارد

خطر بالاتر و امکان شکست حین کار

فایل های روتاری پروتیپر

این فایل ها از آلیاژ نیکل-تیتانیوم ساخته شده اند و دارای طراحی منحصر به فردی هستند که کارایی، ایمنی و سادگی را در شکل دادن به کانال ریشه افزایش می دهد. فایل‌های ProTaperدر مجموعه‌ای از شش فایل ارائه می‌شوند که هر کدام با اندازه‌های مخروطی و نوک متفاوتی هستند که برای رسیدگی به جنبه‌های مختلف روش کانال ریشه طراحی شده‌اند. فایل های پروتیپر دارای دو نوع طلایی و آبی هستند که هر کدام ویژگی مخصوص به خود را دارند.

فایل‌های ProTaper Blue دارای طراحی مخروطی پیشرونده‌ای هستند که به تدریج قطر فایل را به سمت نوک افزایش می‌دهد و امکان حذف پالپ آسیب دیده و شکل‌دهی بهتر کانال را فراهم می‌کند. این فایل ها همچنین دارای زاویه مارپیچ متغیری هستند که کارایی برش را افزایش می دهد و خطر جدا شدن یا شکست فایل ها را کاهش می دهد.

فایل های ProTaper Gold شامل مجموعه‌ای از فایل‌های شکل‌دهنده و تکمیلی است که توسط پزشکان در سراسر جهان اثبات شده و مورد اعتماد است. دستگیره‌های کوتاه‌تر PROTAPER GOLD امکان دسترسی بهتر به دندان‌ها را فراهم می‌کند.

فایل‌های روتاری گلد دارای هندسه‌های دقیقی هستند و انعطاف‌پذیری آن ها به طور متوسط ​​24% افزایش یافته است و تا x2.6 مقاومت بیشتری در برابر خستگی چرخه‌ای در فایل تکمیلی F3 دارد که خطر جداسازی فایل‌ها را کاهش می‌دهد.

مزایا و معایب فایل روتاری پروتیپر آبی

مزایا:

طراحی منحصر به فرد

حذف بافت آسیب دیده

شکل دهی بهتر کانال

معایب:

استفاده از آنها بدون آموزش مناسب پیچیده است

فایل روتاری نیکل تیتانیوم

فایل روتاری Reciprocating

فایل های روتاری Reciprocating نوعی فایل ریشه هستند که از حرکت رفت و برگشتی به جای حرکت چرخشی برای تمیز کردن و شکل دادن به کانال ریشه استفاده می کنند. این فایل ها از آلیاژ نیکل تیتانیوم ساخته شده اند و برای افزایش کارایی، ایمنی و سادگی در درمان ریشه طراحی شده اند.

فایل‌های ریشه رفت و برگشتی دارای طراحی منحصربه‌فردی هستند که از یک حرکت در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت برای برش و حذف بقایای عاج از کانال ریشه استفاده می‌کند. این حرکت رفت و برگشتی امکان راندمان بهتر برش و حذف پالپ آسیب دیده را فراهم می کند و در عین حال خطر شکستگی ابزار و شکست فایل را کاهش می دهد.

فایل‌های Reciprocating در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام برای رسیدگی به جنبه‌های خاصی از روش کانال ریشه طراحی شده‌اند. آنها همچنین دارای یک سیستم رنگی هستند که تشخیص اندازه و مخروطی هر فایل را آسان می کند و روند کانال ریشه را ساده می کند.

مزایا و معایب فایل روتاری Reciprocating

مزایا:

انعطاف پذیری و قدرت متعادل

تمیز کردن بهتر کانال

هزینه متوسط

معایب:

ممکن است در موارد شدید فایل های تخصصی به خوبی اجرا نشوند

می تواند بدون آموزش مناسب برای استفاده پیچیده باشد

سخن پایانی

در میان تمامی ابزارهای دندانپزشکی فایل های روتاری با اندازه، طول و شکل دهی مختلف دارای تنوع بالایی هستند. این تنوع باعث می شود تا دندانپزشک متناسب با طول کانال ریشه از ابزار متناسب استفاده کند. به منظور خرید فایل های روتاری و سایر ابزار دندانپزشکی می توانید با مراجعه به وبسایت رازدنت اقدام به خرید ابزار دندانپزشکی مورد نیاز مطب خود نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ