ارتباط موثر نوشیدن چای با کاهش فشار خون

Shabnam Khesal
بر اساس یافته های جدید محققان چای فشار خون را کاهش می دهد. به گزارش مدیکال نیوزتودی، انسان ها برای نخستین بار بیش از 4 هزار سال پیش در چین چای کافئین دار نوشیدند. از آن زمان، این نوشیدنی به یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان تبدیل شده که بعد از آب جایگاه دوم را به […]
ارتباط موثر نوشیدن چای با کاهش فشار خون
بر اساس یافته های جدید محققان چای فشار خون را کاهش می دهد.
به گزارش مدیکال نیوزتودی، انسان ها برای نخستین بار بیش از 4 هزار سال پیش در چین چای کافئین دار نوشیدند. از آن زمان، این نوشیدنی به یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان تبدیل شده که بعد از آب جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. هر دو چای سبز و سیاه از برگ های درخت کاملیا سیننسیس تولید می شوند، اما چای سبز که از برگ های تخمیر نشده تهیه می شود حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است. اکسیداسیون طی فرآیند تخمیر چای سیاه سطح آنتی اکسیدان را کاهش می دهد. چندین مطالعه نشان می دهد چای سبز از ایجاد سرطان ها جلوگیری می کند، فشار خون بالا و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد. با این حال، مکانیسم مولکولی مسئول تاثیر بر فشار خون تاکنون نامشخص است. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا و کپنهاگ دریافتند آنتی اکسیدان های موجود در چای با باز کردن کانال های یونی عضلات رگ های خونی را شل می کنند.

عامل خطر قابل پیشگیری

این کشف طراحی و تولید داروهای ضد فشار خون موثرتر را هدایت می کند که به طور بالقوه می تواند سلامت میلیون ها نفر در سراسر جهان را بهبود بخشد. بر اساس اعلام موسسه ملی قلب، ریه و خون، کنترل یا کاهش فشار خون بالا به پیشگیری از بیماری مزمن کلیه، حملات قلبی، نارسایی قلبی و به احتمال زیاد زوال عقل کمک می کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) گزارش می دهد تقریبا نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده مبتلا به فشار خون هستند. تخمین می زند در سال 2018، این وضعیت در مرگ نزدیک به نیم میلیون نفر در کشور نقش داشته است. در همین حال، سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان مبتلا به فشار خون هستند.
مطالعه جدید نشان می دهد دو آنتی اکسیدان موجود در چای معروف به کاتچین ها، یک کانال پروتئینی را در غشای سلول های عضلانی موثر رگ های خونی را باز می کند و اجازه می دهد تا یون های پتاسیم با بار مثبت از سلول خارج شوند. کانال های موجود در سلول های عصبی و عضلانی با عبور و مرور یون های منفی و مثبت به صورت کنترل شده ولتاژهای سراسر غشای خود را حفظ می کنند. آنها “ولتاژ دار” هستند به این معنی که با باز یا بسته شدن نسبت به تغییرات این ولتاژ پاسخ می دهند.
محققان دریافتند کاتچین موجود در چای سبز نوع خاصی از کانال یونی پتاسیم به نام KCNQ5 را فعال می کند. تحقیقات قبلی برخی از همین دانشمندان نشان می دهد این کانال پروتئینی زمینه ساز اثرات ضد فشار خون چندین گیاه است که برای هزاره ها به عنوان داروهای محلی استفاده شده است.

سنسور ولتاژ

برای مطالعه جدید، محققان از مدل سازی رایانه ای و نسخه های جهش یافته پروتئین کانال استفاده کردند تا نشان دهند این دو کاتچین به بخشی که تغییرات ولتاژ را حس می کند متصل می شوند. پروفسور جفری ابوت، نویسنده ارشد مطالعه توضیح می دهد: این اتصال به کانال اجازه می دهد تا کانال در مراحل تحریک سلولی به راحتی و زودتر باز شود. از لحاظ تئوری باید سلول های عضلانی را “تحریک پذیر” کند و در نتیجه احتمال انقباض آنها کمتر است. در عوض آنها باید شل شوند، رگ خونی را گشاد کرده و فشار خون را کاهش دهند. برای آزمایش این نظریه، همكاران پروفسور ابوت در دانشگاه كپنهاگ تغییرات تنش دیواره عروق موش ها را اندازه گیری كردند. یافته های آنها تایید کرد 2 کاتچین موجود در چای با فعال کردن کانال یونی KCNQ5 باعث شل و گشاد شدن عروق می شوند.

چای شیری

نویسندگان اطمینان دارند افزودن یک قطره شیر به چای سیاه اثرات کاهش فشار خون آن را کاهش نمی دهد. چای شیری که به طور مستقیم به سلول های آزمایشگاه وارد می شود قادر به فعال کردن کانال های KCNQ5 آنها نیست، همچنین دانشمندان کشف کردند گرم شدن چای سبز تا 35 درجه سانتیگراد باعث افزایش فعال شدن KCNQ5 می شود. با این حال، دوستداران چای سرد نگران نباشند. پروفسور ابوت می افزاید: صرف نظر از اینکه چای به صورت سرد یا گرم نوشیده شود این دما پس از نوشیدن چای حاصل می شود زیرا دمای بدن انسان حدود 37 درجه سانتی گراد است، بنابراین به سادگی با نوشیدن چای خواص مفید و ضد فشار خون آن را فعال می کنیم.

فعالیت الکتریکی در مغز

KCNQ5 در غشای اعصاب مغز وجود دارد جایی که به تنظیم فعالیت الکتریکی و انتقال سیگنال کمک می کند. افراد مبتلا به اختلالی به نام انسفالوپاتی صرعی نسخه ای از پروتئین کانال دارند که به طور موثری به تغییرات ولتاژ پاسخ نمی دهد که منجر به تشنج مکرر می شود. نویسندگان این مطالعه اشاره کردند کاتچین ها می توانند با عبور از سد خونی مغزی از ورود مولکول های بزرگتر از جمله برخی داروها به مغز جلوگیری می کند. از نظر تئوری داروهای ساخته شده از مولکول های کاتچین به اصلاح علت انسفالوپاتی صرع کمک می کنند. محققان نتیجه گیری کردند کشف توانایی آنها در فعال کردن KCNQ5 مکانیسم آینده برای رفع کانال های خراب KCNQ5 را برای بهبود اختلالات تحریک پذیری مغز ناشی از اختلال عملکرد آنها پیشنهاد می کند.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ