آیا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می‌شود؟

بیرون زدگی دیسک کمر در اکثر اوقات توانایی حرکتی افراد را کاهش می‌دهد. این مسئله می‌تواند باعث ایجاد درد شدید و بی حسی درکمر، پاها و… شود. عوامل متفاوتی می‌توانند این عارضه را ایجاد کنند. فیزیوتراپی یکی از درمان‌هایی هست که در بسیاری از موارد به کم شدن درد و بهبودی این مشکل در این […]

a man with a back pain that says back pain

بیرون زدگی دیسک کمر در اکثر اوقات توانایی حرکتی افراد را کاهش می‌دهد. این مسئله می‌تواند باعث ایجاد درد شدید و بی حسی درکمر، پاها و… شود. عوامل متفاوتی می‌توانند این عارضه را ایجاد کنند. فیزیوتراپی یکی از درمان‌هایی هست که در بسیاری از موارد به کم شدن درد و بهبودی این مشکل در این شرایط کمک می‌کند. یکی از نگرانی‌ها در این زمینه، پیدا کردن متخصص ارتوپد باتجربه است؛ متخصصی که بتوان با اطمینان از دانش و تجربه او استفاده کرد.دکتر رضا عبدی در این زمینه به شما کمک خواهد کرد تا با آرامش خاطر برای درمان بیرون‌زدگی دیسک کمر خود اقدام کنید.

Front view doctor explaining anatomy

دیسک کمر و ستون فقرات

ستون فقرات از سه قسمت مهره تشکیل شده است که شامل مهره‌های گردنی، مهره‌های قسمت سینه، مهره‌های کمری واستخوان دنبالچه می‌شود. فضای بین مهره‌ها با بافت ارتجاعی پر شده است؛ این بافت نرم دیسک نام دارد. نقش دیسک‌ها محافظت از مهره‌ها در برابر فشارهایی است که به ستون فقرات وارد می‌شود. آنها مانند ضربه گیر عمل می‌کنند. هر دیسک دو بخش دارد: بخش نرم که داخل آن است و بخش دیگر دیواره‌ایی است که بخش نرم و ژله‌ایی را احاطه کرده است. عوامل متعددی باعث می‌شود که دیسک‌ها آسیب ببینند. دیسک‌ها ممکن است دچار خشکی یا پارگی و بیرون‌زدگی شوند. بیرون‌زدگی دیسک کمر زمانی اتفاق می‌افتد که دیواره آن ضعیف یا پاره شده باشد و بخش نرم داخلی دیسک از آن خارج شود.

چه عواملی باعث آسیب دیدن دیسک کمر می‌شوند؟

  • افزایش سن: با افزایش سن دیسک‌های بین مهره‌ایی رطوبت خود را از دست می‌دهند و مستعد پاره شدن می‌شوند.
  • فشار و آسیب ناگهانی: بلند کردن اجسام سنگین به طور ناگهانی، پیچ‌خوردگی و ضربه‌های ناگهانی و مستقیم به کمر و ستون فقرات احتمال آسیب دیدن دیسک کمر را افزایش می‌دهند.
  • انجام و تکرار حرکات اشتباه: انجام حرکات بدنی اشتباه و تکرار آن‌ها در طولانی مدت احتمال پارگی دیسک کمر را بالا می‌برد.
  • وضعیت بدنی نامناسب: نشستن‌های طولانی مدت، خم شدن و قوز کردن مداوم می‌تواند باعث بیرون‌زدگی دیسک شود.
  • اضافه وزن: اضافه وزن باعث فشار آمدن بیش از اندازه بر روی ستون فقرات می‌شود که احتمال ابتلا به بیرون‌زدگی دیسک را افزایش می‌دهد.
  • بی تحرکی: نشستن‌های طولانی مدت و بی‌تحرکی باعث می‌شود فشار زیادی در این مدت به ستون‌ مهره‌ها و دیسک بین آنها بیاید. تغییر حالت در وضعیت بدنی باعث می‌شود تحمل فشار توسط دیسک‌ها راحت‌تر باشد.
  • ژنتیک: عوامل ژنتیکی هم در این زمینه تاثیرگذار هستند که می‌توان از طریق مراقبت و سبک زندگی سالم اثرات آن را کاهش داد.
  • فشار و استرس: فشار و استرس عصبی می‌تواند برروی دیواره دیسک‌ها اثر بگذارد.
  • ضعف عضله‌های کمر و پشت: این عضله‌ها به استوار‌ماندن و صحیح راه رفتن افراد کمک می‌کنند. ضعف در آن‌ها باعث می‌شود فشار زیادی به ستون فقرات و مهره‌ها تحمیل شود.

بیرون‌زدگی دیسک کمر چه علائمی دارد؟

علائم بیرون‌زدگی دیسک کمر با توجه به ناحیه‌ و شدت ضربه، متفاوت خواهد بود. اعصاب ستون فقرات و عروق خونی تشکیل دهند آن به علت این عارضه تحت فشار قرار می‌گیرند. موارد زیر از علائم شایع دیسک کمر هستند.

  • درد در ناحیه کمر که می‌تواند درد منتشر شونده باشد و به پاها کشیده شود.
  • بی‌حسی در پاها و یا احساس سوزن سوزن شدن در پاها
  • درد‌‌هایی که پس از ایستادن یا نشستن تشدید می‌شوند.
  • احساس درد و مشکل در راه‌‌رفتن و یا ایستادن
  • احساس ضعف در پاها
  • احساس درد بعد از عطسه یا سرفه

A vertebrologist holds a model of the spine in his hand

روش‌های درمان بیرون‌زدگی دیسک کمر

برای انتخاب روش درمانی ابتدا نیاز است شرایط بیماری و میزان بیرون‌زدگی دیسک کمر توسط متخصص دقیق مورد بررسی قرار بگیرد. در شرایطی که این وضعیت خیلی حاد نباشد و نیاز به عمل جراحی نداشته باشد،روش‌های غیرتهاجمی زیر به کاهش علائم و بهبود بیرون‌زدگی دیسک کمر کمک می‌کنند.

  • کمپرس سرد وگرم

کمپرس سرد و گرم از روش‌هایی است که به کاهش درد و ایجاد احساس آرامش کمک می‌کند.

  • تزریق داروهای ضد التهاب

تزریق داروهای ضد التهاب باعث کاهش فشار روی اعصاب در ناحیه آسیب دیده می‌شود.

  • الکتروتراپی با دستگاه تنس

پالس‌های جریان الکتریکی کمک به کاهش اسپاسم می‌کنند.

  • ماساژ بافت عمقی

ماساژ با کاهش استرس و تنش عضلات به بهبود علائم کمک می‌کند.

  • سوزن خشک

به کمک سوزن‌های بسیار ظریف نقاطی که دچار گرفتگی هستند را تحریک می‌کنند. این روش به کاهش گرفتگی کمک می‌کند.

  • دارودرمانی

داروهای مسکن می‌توانند یکی از روش‌هایی باشد که در کوتاه مدت به کاهش و مدیریت درد کمک کند.

  • فیزیوتراپی یک روش درمانی ایمن، غیرتهاجمی و موثر برای درمان بیرون زدگی دیسک کمر به شمار می‌رود. این روش درمانی به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به جراحی، درد خود را کاهش داده و به زندگی فعال خود بازگردید.

Male therapist assisting young man with exercises

برای درمان دیسک کمر به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

شما برای درمان مشکل بیرون‌زدگی دیسک کمر بهتر است از متخصص ارتوپد باتجربه و حرفه‌ایی کمک بگیرید. دکتر رضا عبدی ارتوپد  با ارزیابی دقیق وضعیت شما، برنامه درمانی شخصی را برای شما طراحی خواهد کرد. ایشان با بهره‌گیری از جدیدترین دانش و تجربه روز دنیا در این زمینه به شما کمک میکند تا بتوانید به شرایط مطلوب درمانی برسید.

عدم درمان دیسک کمر چه اثراتی بر سلامت و کیفیت زندگی می‌گذارد؟

عدم درمان به‌موقع باعث می‌شود که مشکلات حادتری برای شما ایجاد شود. شما با انتخاب به موقع درمان می‌توانید به بهبودی بیرون‌زدگی دیسک کمرتان و علائم آن کمک کنید، اما اگر آن را نادیده بگیرید ممکن است مجبور به انجام عمل جراحی شوید. در بعضی مواقع دیسک بین مهره‌ها از بین می‌رود و خود مهره‌ها دچار آسیب زیاد و سایش می‌شوند که شاید حتی نیاز به استفاده از پلاتین باشد. پس مهم است که علائم خود را نادیده نگیرید و حتما در جهت درمان خود اقدام کنید. بنابراین برای درمان آن و انتخاب پزشک مناسب اقدام کنید؛ دراین زمینه می‌توانید از راهنمایی‌های آقای دکتر رضا عبدی با اطمینان خاطر استفاده کنید.

آیا بیرون زدگی دیسک کمر درمان می‌شود؟

فیزیوتراپی و روش‌های درمانی غیرتهاجمی درد و التهاب ناشی از دیسک کمر را کاهش می‌دهند. هدف این درمان‌ها سفتی و اسپاسم عضلانی و علائم سیاتیک است.در نتیجه این اقدامات مهره‌ها و فضای بین آنها شرایط مطلوب‌‌تری پیدا می‌کنند و فشار از روی اعصاب برداشته می‌شود. انجام ورزش‌های مناسب با توجه به نظر دکتر ارتوپد نیز باعث قوی‌تر شدن عضله‌های کمر و پشت می‌شود؛ این امر باعث می‌شود ستون فقرات از حمایت خوبی برخوردار شود و فشار کمتری را تحمل کند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که شما این مسئله را جدی بگیرید و درمان خود را کامل کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ