عاداتی که بیشتر از آنکه مفید باشند، برایتان مضرند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
شاید با خودتان فکر می‌کنید که با نوشیدن یک بطری آب معدنی و نخوردن آب شیر، بدنتان نفع زیادی خواهد برد. اما داستان چیز دیگری است.

در ادامه‌ی قسمت اول به برخی عادات روزانه اشاره می‌کنیم و خواهید دید که هر کدام از این کارها چه ضررهایی برایتان دارند.
۶.نخوردن یک وعده غذایی به منظور ذخیره کالری
بسیاری از خانم‌ها سعی می‌کنند که برای ناهار چیزی نخورند تا بتوانند در پایان روز، با خیال راحت چیزی را که دوست دارند و احتمالا کالری بالایی دارد، بخورند. مادامی‌که این روال باعث تقسیم کافی کالری‌ها شود، مشکلی پیش نخواهد آمد. اما باید گفت که متأسفانه وقتی صبحانه یا ناهار نمی‌خورید میزان عطش و حساسیت شما بیشتر خواهد شد و این باعث می‌شود که در زمانی دیرتر در روز،‌ پرخوری کنید. بهترین پیشنهاد این است: غذاهایی بخورید که سرشار از پروتئین هستند. اسنک‌های سرشار از مواد مغذی را هم فراموش نکنید چرا که شما را در طول روز سیر نگه می‌دارند، بنابراین موقع ناهار یا شام، دیگر مجبور نیستید ظرفتان را از غذا پر کنید.
۷.اگر فقط آب معدنی بنوشید
شاید با خودتان فکر می‌کنید که با نوشیدن یک بطری آب معدنی و نخوردن آب شیر، بدنتان نفع زیادی خواهد برد. اما داستان چیز دیگری است. آب معدنی هیچ فلورایدی ندارد و می‌بینیم که افراد بزرگسال روز به روز از کمبود فلوراید رنج می‌برند و این به پوسیدگی دندان‌ها منتهی می‌شود. به جای این کار، سعی کنید لیوان یا بطری خود را با آب تصفیه‌شده پر کنید. در واقع دستگاه‌های تصفیه آب باعث می‌شوند که آب ناخالصی نداشته باشد و از طرفی از مزایای فلوراید هم بهره‌مند شوید.
۸.پاکسازی با محصولات ضدعفونی‌کننده
ممکن است با خود فکر کنید که تمیز نگه داشتن خانه از شر‌ میکروب‌ها یکی از راه‌های تضمین سلامتی است، اما بهتر است بدانید استفاده از پاک‌کننده‌ها که باعث افزایش خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی‌کننده می‌شود تأثیری عکس دارد. هنوز ثابت نشده که این محصولات نسبت به محصولات عادی تمیزکننده تأثیر بیشتری داشته باشند و شواهد بارزی نشان می‌دهد که مواد شیمیایی شاخص در این تمیزکننده‌های ضدعفونی‌کننده که آنها را ترکیبات آمونیوم چهارتایی می‌نامند می‌تواند به تنگی نفس بیانجامد. سایر مواد شیمیایی موجود در محصولات تمیزکننده که باید از آن پیشگیری کنید عبارتند از ۲-بوتوکسی‌اتانول، که آژانس  حفاظت زیست‌محیطی آن را نوعی عامل سرطان‌زای انسانی می‌داند؛ آلکیل‌فنول اتوکسیلات که می‌تواند در روند هورمون‌ها اختلال ایجاد کند و اتانولامین که به تنگی نفس می‌انجامد. اما از آنجایی که کمپانی‌های تولیدکننده محصولات تمیزکننده خود را مجاب نمی‌کنند تا ترکیبات به کار رفته را روی برچسب محصول بنویسند، بنابراین خرید محصول مورد نظر کمی سخت خواهد شد. به همین خاطر توصیه می‌شود برای شستشوی سطوح، از آب و مقداری سرکه استفاده کرده و یا می‌توانید برای سابیدن آن از جوش شیرین استفاده کنید. وقتی بحث از بین بردن میکروب‌ها به میان می‌آید،‌ باید به وفور و سرتاسر آن سطح را تمیز کنید، نه آنکه با زمخت‌ترین و غلیظ‌ترین تمیزکننده‌ها به جانشان بیافتید.
۹.انبار کردن مکمل‌های مغذی
وقتی صحبت از ویتامین‌ها و مواد معدنی به میان می‌آید، با خود می‌گویید که مصرف بیشتر آنها بهتر خواهد بود، درست است؟ باید گفت که همیشه این‌طور نیست. مردم اغلب از مکمل‌های مغذی در شرایطی استفاده می‌کنند که هنوز کاملا نمی‌دانند برای چه هدفی آنها را مصرف می‌کنند، یا آنکه آیا واقعا به آنها نیاز دارند یا نه. از آنجایی که غذاهای امروزی بسیار غنی‌شده هستند،‌ به نظر می‌رسد که بسیاری از ما با مشکل کمبود ماده غذایی خاصی روبه‌رو نیستیم. اگر مواد مغذی مورد نیازتان را به قدر کافی مصرف می‌کنید، بنابراین مصرف مکمل‌ها تأثیری روی شما نخواهد داشت. در این میان عوارض جانبی جدی‌ای در ارتباط با مصرف خودسرانه قرص‌های مکمل هم وجود دارد: مصرف ویتامین A به میزان زیاد برای جنینی که در حال رشد است می‌تواند سمی باشد، مقادیر زیاد ویتامین C می‌تواند به مشکلات معدی‌روده‌ای بیانجامد و در میزان گلوکز در افرادی که از داروهای دیابتی استفاده می‌کنند اختلال ایجاد کند و از طرفی مصرف زیاد ویتامین B6 می‌تواند به آسیب عصبی بیانجامد. به خاطر داشته باشید که وقتی دچار کمبود ویتامینی می‌شوید، خوردن غذا به جای مصرف مکمل برای ارضاء نیازهای غذایی و به دنبال آن امتیازهای سلامت بایست نخستین گزینه‌‌ی شما باشد.
منبع: health

عادات روزمره‌ای که عمرتان را کم می‌‌کند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ