۱۰ باور رایج نادرست درباره تناسب اندام

مهرناز زاوه
اکثر افراد به دنبال رسیدن به تناسب اندام در کمترین زمان ممکن‌اند و همین باعث می‌شود روش‌های مختلفی را که می‌شنوند امتحان کنند. در اینجا با برخی از این باورهای نادرست آشنا می‌شوید.

مردم باورها را بر اساس بخشی از حقیقت به وجود می‌آورند و آن را همینطور به یکدیگر منتقل می‌کنند. به علاوه اکثر افراد به دنبال رسیدن به تناسب اندام در کمترین زمان ممکن‌اند و همین باعث می‌شود روش‌های مختلفی را که می‌شنوند امتحان کنند. در اینجا با برخی از این باورهای نادرست آشنا می‌شوید.
۱: نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود
اگر مدتی تمرین نکرده‌اید یا یک برنامه تمرینی جدید تنظیم کرده‌اید، ممکن است روز بعد کمی احساس درد و گرفتگی داشته باشید. باور کنید یا نه، این درد که به عنوان آزردگی عضلانی تاخیری شناخته می‌شود، چیز خوبی است.
۲: برای اینکه درست تمرین کرده باشید باید عرق بریزید
بسیاری از خانم‌ها فکر می‌کنند اگر عرق نریزند، یعنی به اندازه کافی سخت تمرین نمی‌کنند. اما عرق کردن معیار چندان خوبی برای سنجش شدت تمرینات نیست؛ چون عوامل بسیاری بر میزان تعریق بدن اثر می‌گذارند. هر کسی یک‌جور عرق می‌کند. به علاوه، آب و هوا، دما و رطوبت نیز در این امر دخیل هستند.
۳: دراز نشست چربی شکم را از بین می‌برد
اگر ۱۰۰ حرکت کرانچ انجام دهید، بخش عمده‌ای از چربی شکم را خواهید سوزاند. متاسفانه، بدن به این شکل عمل نمی‌کند. هیچ ارتباطی بین عضلات شکم و سلول‌های چربی اطراف آنها وجود ندارد. بدن چربی‌ها را از سراسر بدن جمع می‌کند و آنها را به کبد منتقل می‌کند تا به اسیدهای چرب تبدیل شده و در ماهیچه‌های مختلف به عنوان سوخت لازم برای تحرک مورد استفاده قرار بگیرند.
۴: تمرین کوتاه اتلاف وقت است
چه کسی دوست دارد ساعت‌ها روی تردمیل بدود؟ لازم نیست این کار را بکنید. با انجام تمرینات کوتاه‌تر می‌توانید هم به فرم دلخواه خود برسید و هم کارهایتان را انجام دهید، بچه‌ها را بزرگ کنید یا با همسرتان وقت بگذرانید. انجام تمرینات کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای و ۳ بار در روز، به اندازه یک تمرین ۳۰ دقیقه‌ای موثر خواهد بود. اما باید سخت‌تر تمرین کنید.
۵: اگر ورزش کنم، می‌توانم هرچه دوست دارم بخورم
ورزش کردن کالری می‌سوزاند، اما نه آنقدر که کالری‌های یک وعده سیب‌زمینی سرخ‌کرده را بسوزاند. کاهش وزن مستلزم آن است که بیش از دریافت کالری، آنها را بسوزانید. به هر حال، کنترل مقدار کالری مصرفی اندکی آسان‌تر است. به عنوان مثال، ۱ مایل دویدن کار سختی است، اما به تنهایی ۱۰۰ کالری می‌سوزاند. حالا حتی اگر ۳ مایل هم بدوید، نهایتا ۳۰۰ کالری می‌سوزانید و نمی‌توانید از شر ۵۰۰ کالری سیب‌زمینی سرخ‌کرده خلاص شوید. اما خبر خوب این است که تمرینات سنگین تا حد زیادی شما را قادر به مصرف کالری‌های بیشتر می‌کنند. ورزش کردن به شما اجازه می‌دهد که گاهی چیزهایی را که دوست دارید، بخورید. اما باید صحیح غذا بخورید تا رژیم غذایی‌تان به هم نخورد.
۶: وزنه زدن فقط برای آقایان است
وزنه زدن برای برخی خانم‌ها صورت چندان خوشی ندارد، اما این کار صرفا مختص آقایان نیست. وزنه زدن به خانم‌ها کمک می‌کند به تناسب اندام برسند و در عین حال، همان اندام زنانه را داشته باشند. لزومی ندارد نگران عضله‌سازی باشید. خانم‌ها به اندازه آقایان تستوسترون تولید نمی‌کنند. وزن زدن باعث افزایش حجم ماهیچه‌ها شده و فرم بدن خانم‌ها را بهبود می‌دهد. همچنین کمک می‌کند که تدریجا به تناسب اندام برسند.
۷: صبح بهترین زمان برای تمرین است
هیچ زمان مشخصی برای تمرین وجود ندارد و این کاملا به شما بستگی دارد. اگر دائما زنگ ساعت را به تعویق می‌اندازید، بهتر است تجدیدنظر کنید. بهترین زمان برای ورزش کردن، همان ساعتی است که به آن عادت دارید. این زمان می‌تواند موقع ناهار، پس از کار یا شب‌ها بعد از خواباندن بچه‌‌ها باشد. اگر تمرین شبانه باعث می‌شود که از لم دادن روی کاناپه، تماشای تلویزیون و خوردن تنقلات بپرهیزید، همین کار را بکنید.
۸: اگر ترازو ثابت مانده، یعنی پیشرفت نکرده‌اید
خودتان را درگیر ترازو نکنید. ۱ کیلوگرم فقط ۱ کیلوگرم است، چه عضله باشد و چه چربی. این وزن نیست که اهمیت دارد. تراکم است که باید مد نظر باشد. یک همبرگر را در ذهن‌تان مجسم کنید. این چیزی است که ۱ کیلوگرم عضله نشان می‌دهد. حالا، یک دوبل برگر را تصور کنید. این همان چیزی است که ۱ کیلوگرم چربی نشان می‌دهد.
۹: ورزش کردن کمکی به کاهش وزن نمی‌کند، پس چرا خودم را به زحمت بیاندازم؟
بسیاری از ما می‌خواهیم وزن کم کنیم، اما کاهش وزن نباید تنها دلیل ورزش کردن باشد. در واقع، اگر از ترازو فاصله بگیرید و بیشتر بر بدن‌تان متمرکز شوید، می‌بینید که ورزش کردن حال‌‌تان را بهتر می‌کند. انجام تمرینات قلب، تمرینات قدرتی، انعطاف‌پذیری و تعادل به تقویت مغز و بهبود عملکرد سیستم عصبی نیز کمک می‌کنند.
۱۰: نوشیدنی ورزشی یکی از چیزهایی است که باید حین تمرین داشته باشید
هیدراته ماندن در طول تمرین مهم است، اما اگر قرار است ۹۰ دقیقه یا بیشتر عرق بریزید، چیزی جز آب ننوشید. اگر سخت تمرین نکنید، الکترولیت یا گلوکز از دست می‌دهید و یک نوشیدنی ورزشی صرفا باعث اضافه شدن کالری‌های غیرضروری به رژیم غذایی‌تان خواهد شد. اما سعی کنید در تمرینات طولانی‌تر یک نوشیدنی ورزشی بنوشید. الکترولیت‌های این نوشیدنی کمک می‌کنند که به شیوه‌ای کنترل‌شده عرق بریزید و آب باارزش بدن‌تان را حفظ کنید.
منبع: lifescript 

۱۱ روش کاربردی برای دستیابی به اهداف تناسب اندام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ