علت سفید شدن زبان

atoosamirzavandi
سفیدی زبان می تواند در اثر التهاب و عفونت پرزهای چشایی در سطح زبان ایجاد شود.

مهم ترین علت سفیدی زبان عدم رعایت بهداشت است. در صورت عدم رعایت بهداشت دهانی، پرز های زبان ملتهب و متورم می گردند. در این مقاله به بررسی علل سفید شدن زبان و راه های خانگی درمان آن می پردازیم.

 

تغییر رنگ زبان

متخصصان اطفال به پریدگی رنگ زبان که می‌تواند از رنگ سفید تا خاکستری را شامل شود، به عنوان نشانه‌ای برای بررسی سلامت سیستم گوارشی کودک بسیار توجه می‌کنند.به اعتقاد این متخصصان، معمولا چنین تغییر رنگی در زبان، بیشتر در اطفال بالای یک سال به چشم می‌خورد و علت آن رژیم غذایی نادرست و مشکلات گوارشی ناشی از آن است.

 این بچه‌ها معمولا روده تنبلی دارند و عمل بازدم را به راحتی انجام نمی‌دهند. در رژیم غذایی آنها از فیبر غذایی به اندازه کافی استفاده نمی‌شود و خشک شدن زبان این کودکان نیز به علت کم بودن ترشح غدد بزاقی و آب بدن است.دکتر رزم‌ پا با اشاره به این‌که تغییرات بافت زبان در برخی موارد مادرزادی است و به بیماری خاصی برنمی‌گردد،

می‌گوید:برخی از افراد به صورت ژنتیکی دارای زبان‌های پرزدار هستند، بدون آن‌که دچار بیماری خاصی باشند. همچنین زبان برخی افراد در نقاط مختلف، دارای چند رنگ است که به آن زبان جغرافیایی می‌گویند.

 جدای از این موارد، تغییرات رنگ و بافت زبان تنها در چند مورد باید جدی گرفته شود: در هنگام بروز بیماری قارچی برفک (بروز لکه‌های سفید روی زبان)، به دنبال رعایت نکردن بهداشت و مصرف دخانیات و مواد مخدر و نیز به علت بیماری‌هایی چون ایدز که با نقص سیستم ایمنی بدن همراه است.

سفیدی زبان می تواند در اثر التهاب و عفونت پرزهای چشایی در سطح زبان ایجاد شود.قرار گرفتن باقیمانده غذاها، باکتری ها و سلول های مرده در بین پرزهای چشایی ملتهب باعث سفیدی زبان می شود.

 

علل التهاب پرزهای چشایی

۱کم آبی بدن

۲خشکی دهان

۳مصرف زیاد الکل

۴تب

۵کشیدن سیگار

 

درمان‌های خانگی سفیدی زبان چیست؟

برخی از درمان‌های خانگی و عادت‌های صحیح هم موجب رفع سفید شدن زبان می‌شوند.

 

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها دسته‌ای از باکتری‌ها هستند که برای هضم و گوارش مفیدند. این باکتری‌ها در رفع سفید شدن زبان هم مؤثر هستند. تحقیقات روی پروبیوتیک‌ها معمولا به اثرات مثبت آنها درباره روده معطوف است اما این باکتری‌ها در رفع سفیدی زبان هم نقش دارند. براساس نتیجه تحقیقات، پروبیوتیک‌ها علاوه بر روده می‌توانند در دهان هم قرار بگیرند و قارچ‌ها و بعضی باکتری‌ها را از بین ببرند. هرچند تحقیقات در این مورد هنوز تکمیل نشده است اما پروبیوتیک‌ها به ایجاد محیطی متعادل در دهان و جلوگیری از سفید شدن زبان کمک می‌کنند.

 

استفاده از لایه‌بردار جوش‌شیرین

مالیدن جوش شیرین روی مسواک و پاک کردن دهان، دندان و زبان با استفاده از آن از سفید شدن زبان جلوگیری می‌کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که باکتری‌های خطرناک عفونت‌زا در دهان مثل کاندیدیاز یا استرپتوکوک (Streptococcus) به کمک جوش‌شیرین از بین می‌روند.

 

سیر خام

سیر خام هم با عفونت‌های ناشی از کاندیدیاز مبارزه می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ماده‌ای موسوم به آلیسین (allicin) در سیر خام باعث کشتن قارچ خطرناکی به نام کاندیدا آلبیکانس می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکلات می‌توانید حبه‌های سیر را روزانه مصرف کرده یا آن را خرد کنید و با روغن زیتون میل بفرمایید.

 

تراشیدن روی سطح زبان

تراشیدن سطح زبان برای برداشتن لایه‌های سفید به کمک لبه قاشق یا ابزاری که در داروخانه‌ها به همین منظور به فروش می‌رسد هم مانع از تجمع بقایای غذا و ذرات ریز روی زبان و بین پرزهای چشایی می‌شود.

آیا سفید شدن زبان خطرناک است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ