نارسا خوانی یا اختلال در خواندن به چه معناست؟

zahra
دکتر زهرا امیرآتشانی، مدیرمسئول موسسه پرورش ذهن فرزام: هر ساله میلیون‌ها کودک مدرسه را آغاز می‌کنند و هزاران آموزگار متخصص، خواندن را به آنها آموزش می‌دهند. اغلب این کودکان وقتی مدرسه را به پایان می‌رسانند، به سطحی از توانایی خواندن دست می‌یابند که به آنها اجازه می‌دهد تا خود را با خواسته‌های جامعه امروز سازش دهند. اما تمام کودکان مدرسه‌ای دارای توانایی مشابهی در زمینه خواندن نیستند و تفاوت‌های قابل‌ملاحظه‌ای بین آنها وجود دارد.

دکتر زهرا امیرآتشانی، مدیرمسئول موسسه پرورش ذهن فرزام:

هر ساله میلیون‌ها کودک مدرسه را آغاز می‌کنند و هزاران آموزگار متخصص، خواندن را به آنها آموزش می‌دهند. اغلب این کودکان وقتی مدرسه را به پایان می‌رسانند، به سطحی از توانایی خواندن دست می‌یابند که به آنها اجازه می‌دهد تا خود را با خواسته‌های جامعه امروز سازش دهند. اما تمام کودکان مدرسه‌ای دارای توانایی مشابهی در زمینه خواندن نیستند و تفاوت‌های قابل‌ملاحظه‌ای بین آنها وجود دارد. در مقایسه گروه‌های سنی با یکدیگر انتظار می‌رود که کودکان 9ساله بهتر از 8ساله‌ها بخوانند و توانایی خواندن گروه اخیر بیش از کودکان 7ساله باشد، به‌همین ترتیب نیز در گروه‌های سنی دیگر مشاهده شود، بنابراین مهم این است که ابزاری قابل اعتماد در دست داشته باشیم تا نه تنها سطح خواندن کودک را مشخص کند، بلکه بتواند پیشرفت وی در این زمینه را بسنجد.

تعریف نارسا خوانی

نارسا خوانی را به‌عنوان مشکل پایدار یادگیری خواندن و خودکار شدن آن در کودکانی دانست که دچار عقب‌ماندگی شدید یا نارسایی حسی نیستند ولی توانایی خواندن در آنها به‌طور معنا‌دار پایین‌تر از حد توانایی آنها در زمینه‌ای دیگر است. از آنجا که نارسا خوانی معمولا با مشکلاتی در قلمرو نوشتن همراه است، از نارسا خوانی- نارسا نویسی سخن به میان آورده می‌شود.

نکته

نمی‌توان یک کودک را قبل از 7تا 8‌سالگی، نارسا خوان دانست، زیرا اشتباهاتی که در نارسا خوانی دیده می‌شوند تا قبل از پایان سال دوم ابتدایی، فراوان و پیش‌پا افتاده‌اند.

شیوع نارسا خوانی

تحقیقات نشان داده‌اند که نارسا خوانی در همه گروه‌های کودکان، صرف‌نظر از جنس، گروه اجتماعی، تراز عقلی، محل سکونت و ناحیه جغرافیایی بروز می‌کند. در بین تمام تخمین‌هایی که برای این اختلال ارائه شده‌اند اغلب مولفان رقم4درصد را عنوان می‌کنند. این اختلال در افراد تیزهوش، افراد دارای هوش متوسط و پایین دیده می‌شود، ولی این اختلال در افراد تیزهوش و هوش متوسط زودتر بازشناسی می‌شود درحالی که مشکلات ناشی از نارسا خوانی در کودکان گروه سوم (هوش پایین) به‌ علت مشکلات تعمیم‌یافته آنها در تمام زمینه‌ها دیرتر تشخیص داده می‌شود.

موسسه پرورش ذهن فرزام  در سال 90 با هدف اجرا و گسترش تحقیقات مرتبط با آموزش و پرورش ذهن کودکان با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شده است  و با پشتوانه بیش از بیست سال فعالیت علمی و عملی در حوزه تعلیم و تربیت شروع به کار نموده است. این مرکز زیرنظر دکتر زهرا امیرآتشانی مدیریت می‌شود و کلیه برنامه‌ها توسط ایشان ارئه می‌شود. وی 25‌سال سابقه آموزشی، کارشناسی در برنامه‌های مختلف صدا‌و‌سیما و بیش از 70کتاب و مقاله پژوهشی در زمینه آموزش کودکان دارند و کارشناس برنامه‌های صدا‌و‌سیما در حوزه کودک و نوجوان هستند.

شما عزیزان می‌توانید جهت ارتباط با موسسه پرورش ذهن فرزام با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122302092

02122302095

آدرس: بزرگراه رسالت، بین اتوبان صیاد شیرازی و استادحسن بنا جنوبی، پلاک 1152 واحد 3، پرورش ذهن فرزام

 وب سایت:www.pzf.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ