چطور بشقاب‌مان را پر کنیم تا چاق نشویم ولی سالم بمانیم؟

غزاله ذوالفقاری
انواع سالاد و میزان مناسب مصرف آنها

این روزها در برخی از رستوران‌ها پدیده‌ای به‌نام «سالاد بار» باب شده که برای دوستداران سالاد و سبزیجات یک انتخاب فوق‌العاده است؛ سالادبارهای کوچک و جمع و جور، فقط شامل چند نوع  سبزیجات رایج هستند، ولی در گروهی دیگر، سالادهای متنوع و رنگارنگ روی میزهای طویلی خودنمایی می‌کنند. وقتی با تنوع عظیمی از سالاد و سبزیجات مواجه می‌شوید، دلتان می‌خواهد همه آنها را امتحان کنید. بدون شک غذاهای سالمی هستند، اما باید مراقب باشید، چون چاقی همه جا درکمین شماست؛ حتی درلابه‌لای سالادبارها.

برای این‌که درکنار لذت بردن از طعم‌های خوشمزه سالادبار چاق نشوید، این نکات را رعایت کنید:

  اگر درکنار سالادبار بشقاب‌هایی به اندازه‌های مختلف روی هم چیده شده‌اند، بشقاب‌های کوچکتر را انتخاب کنید؛ با این‌کار بشقاب شما حجم غذایتان را کنترل می‌کند و انحراف شما از رژیم غذایی روزانه‌تان به حداقل می‌رسد.
  با سبزیجات برگ‌دار شروع کنید، به‌ویژه آنهایی که برگ‌های سبز تیره دارند مانند اسفناج، کاهو و… بعد به سراغ سبزیجات دیگری مانند خیار، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی و گوجه فرنگی بروید. 
  در برخی از سالادبارها انواع حبوبات پخته شده هم دیده می‌شود. برای تأمین پروتئین بدنتان، می‌توانید کمی از آنها را امتحان کنید.
  اگر بعضی از سالادهای پرچرب و پرکالری مانند سالاد ماکارونی، سالاد پاستا و سالاد سیب‌زمینی به شما چشمک می‌زنند، فقط مقدار کمی از آنها را بردارید.
  قبل از این‌که بشقاب‌تان را با سالادها پر کنید، با یک نگاه سریع، سبزیجات و سالادهای میز را ارزیابی کنید و سپس به دنبال انواع کم‌کالری‌تر آن باشید.
  حداکثر 2 قاشق غذاخوری سس روی سالادهایتان بریزید یا این‌که به‌جای سس، از آبلیمو یا سرکه استفاده کنید.
  برخی از سالادبارها، سوپ هم سرو می‌کنند؛ در این‌صورت انتخاب سوپ ساده سبزیجات، بهتر از سوپ‌های پرکالری خامه‌دار است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ