لطفا ابتدای مطلب را در مردم دنیا چگونه با عطر زندگی می کنند؟ – قسمت اول بخوانید
مراسمی خوشبو!
کشور
ژاپن پیش از آنکه با صنعت و فناوری پیشرفتهاش شناخته شده باشد با فرهنگ
کهن و آداب ویژهاش مورد توجه قرار داشته است. مردمان این سرزمین با وجود
بهرهمندی از بالاترین امکانات زندگی مدرن، همواره بر پاسداشت ارزشها و
سنتهای دیرین خود پای فشردهاند. این رویکرد باعث شده تا مراسم و آیینهای
سنتی گوناگونی در جایجای ژاپن و زمانهای مختلف سال برپا شود. یکی از این
مراسم با عنوان «کو-دو» شناخته میشود که نام آن در زبان ژاپنی به معنای
«شنیدن رایحه» است.
نوعی سرگرمی نیز به حساب میآید از شرکتکنندگان خواسته میشود که حس
بویاییشان را مورد آزمون قرار دهند. در این مراسم مواد مختلفی بخور داده
شده و از شرکتکنندگان خواسته میشود که با بوییدن دود حاصله از مواد مذکور
آنها را شناسایی کنند. اتاقی که این مراسم در آن انجام میشود با عنوان
«اتاق کو» شناخته میشود. شخصی که این مسابقه را هدایت میکند شخصی آموزش
دیده است که کوموتو نامیده میشود. معمولاً پانزده نفر دور اتاق نشسته و
چیدمان جایگاه آنان تشکیل یک مربع را میدهد. یک برگ کاغذ همراه با خودکار
یا مداد در اختیار شرکتکنندگان قرار میگیرد تا آنها بتوانند نتیجه
برداشتهایشان از مسابقه را در آن یادداشت کنند.
یک ظرف شبیه منقل به اندازهای در حدود یک فنجان در اختیار دارد که در آن
زغال بامبو بر بستری از خاکستر برنج قرار گرفته و سرخ شده است. یک ورق فلزی
بر بالای زغال قرار گرفته و گیاهان یا به اصطلاح بخور روی آن قرار
میگیرد. این عمل باعث میشود که چوب یا گیاه بدون آن-که در اثر آتش زغال
بسوزد حرارت دیده و از خود بویی منتشر سازد. این ظرف حاوی بخور از سمت چپ
دست به دست شده و هرکس بنا بر تجربه و گمان خود نوع گیاهی را که سوخته و
تولید بو کرده روی برگه کاغذ یادداشت میکند. در پایان از هر کس خواسته
میشود که دلیل و تفسیر خود را از حدسی که زده بیان کند. گاهی افراد در
تفسیرهایشان از زبانی ادبی استفاده کرده و حال و هوایی گرمتر به جمع
میبخشند.
رایحه تمدن
تمدنها
و فرهنگهای بشری برپایه عوامل گوناگونی مانند شرایط اقلیمی و باورها و
سلیقهها با بعضی از رایحههای ویژه مرتبط شدهاند. این موضوع را میتوان
هنگامی که در کوچهها و خیابانهای شهرهای بزرگ و کوچک قدم میزنیم از بوی
خوراکیها و ادویهجات و برخی از بخورهای آیینی در معابد و مکانهای عبادی
تشخیص داد. در کوچه و پس کوچههای شهرهای کشور ایتالیا بوی سبزیجات خشک و
تازه همراه با پنیرهای مختلف که برای تهیه غذاها استفاده میشود رایحهای
را در حافظه انسان ثبت میکند که نظیر آن را در کمتر مکان دیگری در دنیا
میتوان یافت. وقتی وارد فرودگاه دهلینو میشوید و در هواپیما باز میشود
دنیای جدیدی از عطرهای ادویههای این سرزمین کهن به مشام میرسد که آن نیز
به نوبه خود تجربهای نادر است.
سالهای بسیار دور در تمدنهای بینالنهرین عطر سدر، مورد و صمغ استراک
زیاد به مشام میرسید. عطر سرو کوهی، صندل سفید و انگور نیز از مشخصههای
فرهنگ مصر باستان بهشمار میآمد. در یونان عطر سوسن و عنبر و در جزیره کرت
رایحههای برگ بو، اسطوخودوس، آویشن و رزماری فضای شهرهای باستانی را
پرمیکرد. به این ترتیب هر فرهنگی را میتوان با بوهای مخصوصی مورد شناسایی
قرار داد. پس بهخاطر داشته باشیم که هرگاه در گذر از کوچهای در گوشهای
از این کره خاکی رایحه شنبلیله مورد استفاده در خورش قورمهسبزی به مشاممان
رسید به دنبال خانوادهای ایرانی در آن حوالی بگردیم!
عطر و گردشگری
تولید
رایحه خوشبو علاوه بر آنکه هنر یا صنعتی سودآور به حساب میآید این ویژگی
را داشته تا در برخی از موارد با صنعت گردشگری نیز ارتباط پیدا کند. برخی
از نقاطی که به شکلی با تولید عطر در ارتباط بوده از این توانایی برای
برگزاری جشنوارههای سالیانه و جذب جهانگردان بهره گرفتهاند یکی از
مشهورترین این جشنوارهها در حدود ماه آگوست میلادی در شهر گراس در فرانسه
که مهد تولید عطر به حساب آمده برگزار میگردد؛ جشنواره سالانه دیگری در
شهر فلورانس در ایتالیا برگزار میگردد که در جریان آن آخرین محصولات
شرکتهای عطرسازی مختلف از سراسر جهان به نمایش درآمده و نشستها و
برنامههای جانبی گوناگونی در جریان آن برگزار میگردد.
این جشنواره به گیاهان و مواد طبیعی و مصنوعی تولیدکننده عطر از سراسر
جهان با نگاهی تخصصی در حوزه تولید عطر پرداخته میشود؛ از ادویهجات هندی
تا آخرین دستاوردهای علم شیمی. جهانگردان زیادی هر ساله از سراسر جهان در
این جشنواره شرکت کرده و علاوه بر آگاهی از آخرین تحولات در بازار عطر
میتوانند محصول مورد علاقهشان را خریداری کرده و از سایر زیباییهای شهر
نیز بهره گرفته و رایحهای خوشبو از سفری به یاد ماندنی با خود به خانه
ببرند.
آیا عطر هدیه مناسبی است؟
مناسبتهای
گوناگونی برای دوستان و خانواده وجود دارد که ما برای تهیه یک هدیه گاهی
دچار تردید میشویم که چه بخریم؟ یکی از گزینههای رایج برای چنین وضعیتی
خرید عطر است. گزینش عطر برای هدیه دادن چند مزیت دارد:
بستهبندی:
بیشتر عطرها بسیار دقیق و حسابشده بوده و بنابراین حمل و نقل آنها آسان
است. تمهیداتی در بسیاری از بستهبندیها بهکار رفته که باعث میشود
ممانعت حمل مایعات در داخل هواپیما در مورد عطرها بهکار نرفته و بتوان
بستههای پلمب عطر را به داخل هواپیما برد.
تنوع: عطرها به دلیل تنوع
بالایی که دارند در طیف گستردهای از قیمتها موجود بوده و بدین ترتیب
میتوان تقریبا با هر نوع بودجهای به خریداری عطر مبادرت ورزید.
زیبایی
ظاهری:شیوه بستهبندی بیشتر عطرها بهویژه در دهههای اخیر که رقابت
شرکتهای سازنده عطر بیشتر شده باعث میشود که ظاهر و نمای زیبا و جذابی به
آن بخشیده و در نتیجه آنرا برای انتخاب یک هدیه زیبا گزینه مناسبی
میکند.
شکل ظاهری: شکلهای گوناگونی از عطر هم بهصورت مایع با
قابلیت افشاندن و ساده یا به شکل رول در بازار موجود است که بنابر وضعیت
شخص استفاده کننده میتواند انتخاب شده تا به سادهترین شکل ممکن برای آن
شخص قابلیت استفاده داشته باشد.
بینهایت:ردهبندی دقیق عطرها بر پایه نوع عمومی رایحه مثلا ترش، شیرین،
جنگلی و غیره این امکان را به خریدار میدهد تا با آگاهی از سلیقه فردی که
هدیه دریافت میکند بتواند عطری متناسب را از میان رایحههای گوناگون
انتخاب کند. بنابراین بهتر است گزینش عطر به عنوان هدیهای مناسب را موضوعی
مهم تلقی کرده و در این میان از مشورت با فروشندههای مطمئن که آگاه به
سلیقههای مختلف بوده غافل نگردید. گاهی ممکن است رایحهای برای ما بسیار
خوشایند به نظر برسد، ولی این امر بیشتر یک ترجیح شخصی است و ممکن است از
نظر کسی که عطر را بهعنوان هدیه دریافت میکند به اندازه خود ما مطلوب
نباشد. در این میان، فروشندگان ماهر و مورد اطمینان میتوانند مشاوران خوبی
برای خرید عطر مطلوب به حساب آیند.
تنوع بالایی از نظر نوع بو در عطرها وجود داردکه سلیقههای متفاوت و گوناگون را سیراب میکند.
باروک، روکوکو و رایحه خوش
سبکهای
هنری باروک و روکوکو در اروپا بر عظمت و شکوه و اشرافیت و تجمل تاکید
ویژهای داشتند. باغهای زیبا و دلفریب کاخ ورسای و ساختمان باشکوه و
اشرافی آن که مکان اقامت پادشاهان فرانسه پیش از انقلاب بود رایحهای از
تجمل و ظرافت هنر معماری و تزئینات داخلی را آشکار میسازد. با گذر از
راهروها و سرسراهای این کاخ در هر گوشه و کنار آرایهای بر کنج دیوار یا بر
دسته صندلی نقش بسته و حکایت از وسواس و توجه دقیق در ساخت ظریف این عناصر
دارد. گویی در این میان، سادگی و بیپیرایگی جایی ندارد و اگر خط راستی
میتواند به آسانی دو نقطه را به هم وصل کند مورد توجه قرار نگرفته و جایش
را به خطی منحنی و زینتی داده تا همچون آهویی خرامان چشمها را بهسوی خود
جلب کند.
شد و سپس در قرن هجدهم با تغییراتی جایش را به سبک روکوکو داد همواره بر
کاربرد زیاد تزئینات در عناصر هنری تأکید داشت. در نقاشیهای سبک روکوکو با
لباسهای پرچین و شکن و اندام خمیده و در مجموع فضایی رویایی روبرو هستیم،
اما کاربرد این رویکردها و سلیقههای هنری تنها در سازههای معماری یا در
چارچوب قابهای نقاشی یا بر اندام پیکرهها مشاهده نشده بلکه در سایر شئون
اجتماعی و فردی انسان اروپایی در این دوران سایه افکنده بود. اگر گام نهادن
در چنین فضاهای دلانگیزی با پارچههای گرانبها و خوشدوخت با نوایی از
موسیقی فاخر و عطری خوش همراه نمیشد جایی برای تردید ایجاد میشد،اما
خوشبختانه افرادی که در چنین محیطهایی به خلق یا کاربرد چنین آثار هنری
مبادرت میورزیدند حواسشان به تمامی حواس آدمی جمع بوده تا کمالگرایی
هنری مورد نظرشان را از هر جهت سیراب کنند.
بنابر
همین رویکردها و روح اجتماعی حاکم بر سرزمینهای اروپایی و به ویژه فرانسه
بود که نیاز به کاربرد عطرهای خوشبو روز به روز بیشتر احساس میشد و
صنعتگران و هنرمندان را به اکتشافات و خلاقیتهای پیاپی در این حوزه هدایت
کرد. اگر قرار بود فرانسه و پاریس به مرکز اشرافیت، تجمل و زینتآلات
تبدیل شود، عطرهای خوشبو نیز باید در هر گوشه و کناری به مشام رسیده تا
فضای این مرکز هنری را پر کرده و باعث رشد و توسعه صنعت عطرسازی در این
سرزمین شود.
در کوچه و پس کوچههای شهرهای کشور ایتالیا بوی سبزیجات خشک
و تازه همراه با پنیرهای مختلف که برای تهیه غذاها استفاده میشود
رایحهای را در حافظه انسان ثبت میکند که نظیر آنرا در کمتر مکان دیگری
در دنیا میتوان یافت.
از سالهای بسیار دور در تمدنهای بینالنهرین
عطر سدر، مورد و صمغ استراک زیاد به مشام میرسید. عطر سرو کوهی، صندل سفید
و انگور نیز از مشخصههای فرهنگ مصر باستان بهشمار میآمد.
منبع: برترین ها
نکته هایی درباره خرید و نحوه استفاده از عطر