مهمترین عوارض تزریق بوتاکس

faateme1366
اگر قصد دارید بوتاکس تزریق کنید بهتر است قبل از اقدام برای اینکار، از عوارض و محدودیت های آن آگاه باشید؛ پیشنهاد می کنیم این مطلب را بخوانید.

بوتاکس چیست؟
امروزه در کشورهای اروپایی از ترکیبات تزریقی متعددی جهت رفع چروک یا افزایش حجم اعضای بدن استفاده می شود که متاسفانه در جامعه ما اطلاعات محدودی در این باره وجود دارد. به اختصار باید گفت که این نوع ترکیبات به دو دسته کلی تقسیم می شوند: ترکیبات فلج کننده؛ که با فلج کردن عضلات پیشانی یا دور چشم، اسپاسم آن ناحیه را رفع می کنند و مانع از انقباض عضلات می شوند، بنابراین باعث رفع چروک و گاه بالا بردن ابروها می شوند و طول اثرشان بین 3 تا 6 ماه می باشد. بوتاکس نام اختصاری سم بوتولیسم است. تزریق مقدار کمی از این ماده بطور مستقیم در ماهیچه فعالیت آن را کم کرده و خطوطی را که نتیجه پرکاری آن روی صورت به وجود می آید از بین می برد در نتیجه صورت جوان تر و شاداب تر به نظر می رسد. یک روش سریع و نسبتا غیر تهاجمی است.

بوتاکس چه می کند؟

بوتاکس مانع از ارسال سیگنال به اعصاب ماهیچه ها می شود. و ماهیچه ای که بوتاکس به آن تزریق شده قدرت عکس العمل خود را از دست می دهد به همین جهت چین و چروک پوست صاف و ملایم می شود. بوتاکس بیشتر در نواحی خطوط روی پیشانی، چین و چروک پنجه کلاغی (خطوط دور چشمان) و خطوط اخم مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید چین و چروک هایی که در نتیجه آفتاب و گرانش ایجاد شده است به بوتاکس پاسخ نمی دهد. بوتاکس همچنین در نواحی خط لب ها، چانه و گوشه لب ها و گردن کاربرد دارد.

روش تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس چند دقیقه طول می کشد و به بیهوشی نیازی ندارد. در این عمل ماده بوتاکس با استفاده از سوزنی نازک وارد عضلات خاص می شود و با کمی درد همراه است. پس از تزریق سه الی هفت روز طول می کشد تا بوتاکس کاملا اثر کند و بهتر است حداقل یک هفته قبل از تزریق بوتاکس از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز شود. بعلاوه دو هفته قبل از تزریق جهت کاهش کبودی باید از مصرف آسپیرین و ضد التهاب ها خودداری کرد.

تزریق بوتاکس برای کدام اعضا؟

ممکن است که خودتان هم بدانید که از تزریق بوتاکس، بیشتر در ناحیه پیشانی و برای از بین بردن خطوط اخم استفاده می شود. همچنین می توان از آن در ناحیه کنار چشم نیز استفاده کرد. این دو، مکان هایی هستند که برای تزریق این ماده، بهترین هستند و بر اساس تجربه، تزریق در ناحیه پیشانی و کنار چشم، بیشترین بازده را دارد. همچنین می توان از تزریق این ماده در دیگر نقاطی مانند: خطوط زیر چشم، خطوط خنده، اطراف لب و همچنین خط های زیر لب و کنار لب نیز استفاده کرد. از بوتاکس می توان برای بالا بردن ابرو ها نیز استفاده کرد. گرچه تزریق در این نواحی که ذکر شد، عوارض بیشتری را به همراه دارد و سخت تر هم هست. برای تزریق بوتاکس در نواحی به جز پیشانی و کنار چشم، باید حتما، از یک پزشک متخصص و مجرب استفاده کنید. اگر این موضوع رعایت نشود، امکان لطمه زدن به سلامتی شما و عوارض شدید هم وجود دارد.

عوارض شایع بوتاکس

از عوارض بسیار شایع تزریق بوتاکس بروز کبودی به صورت موقت است در موارد نادر در ظرف 24 تا 48 ساعت پس از تزریق بوتاکس سردرد نیز رخ می دهد. در درصد کمی از بیماران ممکن است افتادگی پلک بروز نماید. این مشکل در ظرف سه هفته از بین می رود. افتادگی پلک در اثر حرکت ماده بوتاکس ایجاد می شود،  12 ساعت پس از تزریق بوتاکس صورت خود را مالش ندهید و یک ساعت پس از تزریق دراز نکشید. تزریق بوتاکس در دو نقطه از بدن بسیار عادی است و تقریبا هیچ عارضه ای به دنبال نخواهد داشت: پیشانی و کناره های چشم.بوتاکس بیشتر در این دو نقطه تزریق می شود و به همین دلیل بهترین نتیجه در این نقاط قابل مشاهده اند. عوارضی که ممکن است در نقاط دیگر به وجود بیایند عبارت است از: کوفتگی، درد ناحیه مورد نظر، التهاب پوست که البته همگی این موارد کاملا موقتی بوده و پس از مدتی هم از بین خواهند رفت. گرچه اگر عمل تزریق در نقاط دیگر، توسط پزشک متخصص و با تجربه انجام شود، هم نتایج بهتر و سریع تر می باشند و هم عوارض بسیار کمتری را شاهد خواهید بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ