علت درگذشت حائری شیرازی

حائری شیرازی عضو سابق مجلس خبرگان ساعاتی پیش درگذشت. علت درگذشت حائری شیرازی را دراین خبر بخوانید.

علت درگذشت حائری شیرازی

آیت الله حائری شیرازی ساعاتی پیش درگذشت. علت درگذشت حائری شیرازی بیماری بود که وی مدتی بود در بیمارستان بستری بود. حائری شیرازی از علمای عضو سابق مجلس خبرگان و امام جمعه سابق شیراز پس از گذراندن یک دوره بیماری در سن ۸۱ سالگی درگذشت. تشییع پیکر آیت الله حائری شیرازی فردا صبح ساعت ۹ از مسجد امام حسن عسگری (ص) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها انجام می‌شود.

زندگینامه حائری شیرازی

آیت الله محمدصادق محی‌الدین حائری شیرازی متولد ۱۲ بهمن ۱۳۱۵ در شیراز روحانی شیعه ایرانی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق شیراز است.

آیت الله محی الدین حائری شیرازی پس از فراغت از دروس سطح، برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم هجرت کرد.

ایشان از سال ۴۲ به بعد حدود ۱۰ سال در مسجد شمشیرگرهای شیراز جلساتی برای جوانان دوره‌های متوسطه و دانشجو تشکیل دادند. تعدادی از پرورش‌یافتگان آن جلسات اکنون از بزرگان فرهنگی اجتماعی و سیاسی استان فارس هستند و در جریانات انقلاب در شیراز نقش مؤثری داشتند.

آیت الله حائری شیرازی از سال ۱۳۵۰ شمسی به طور متناوب بین قم و شیراز رفت‌وآمد داشتند و در مدرسه حقانی به تدریس پرداخته بودند.

همچنین آیت الله در قم مکاسب و کفایه را نزد محمدی فرا گرفت و سپس شش ماه در درس قضای آیت الله بروجردی شرکت و پس از فوت ایشان در محضر استادانی مانند آیات عظام امام روح‌الله خمینی، داماد، اراکی حاضر شد.

ایشان به دلیل فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی به خصوص در ارتباط با مسجد شمشیرگرها چندین بار بازداشت، زندانی و تبعید شده بودند.

آیت الله حائری در بهار ۱۳۵۱ مدتی به شهر فومن تبعید و در منزل همشیره آیت‌الله بهجت اتاق کوچکی گرفت و این دوران را با همسر و فرزندان و صاحب‌خانه‌اش گذراند.

ایشان پس از پیروزی انقلاب مدتی به تدریس در دانشکده الهیات پرداخت و در اولین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی مردم شیراز به مجلس راه یافت. در نیمه‌های این دوره با شهادت آیت‌الله دستغیب از سوی حضرت امام خمینی (ره) طی حکمی نخست به امامت جمعه و سپس به نمایندگی ایشان در استان فارس انتخاب شدند.

ایشان در دوره اول و دوم خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم فارس به مجلس خبرگان راه یافت و پس از فوت امام راحل به عنوان اولین مخالف شورایی شدن رهبری سخنان مؤثری را در این مجلس ایراد کردند که در نهایت به انتخاب رهبری منجر گردید.

آیت الله محمدصادق (محیی‌الدین)حائری شیرازی 81 سال سن دارد و در سال های مختلف عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شیراز بوده است.

این روحانی درکتاب پول رایج جهانی و احیای پول اسلام ، به ذکر 10 مورد از تناقضات و مشکلات اساسی پول فعلی که مبتنی بر اعتبار است اشاره دارد و در کتاب ‘ در اسلام پول نباید کار بکند ‘ جایگزینی را برای پول رایج پیشنهاد می‌کند.

به گفته آیت الله در زمان طلبگی شان کتاب خریداری و یا نگهداری نمی کردند. ایشان معتقد بودند که ثروت روحانیون کتاب است اما خودشان می فرمودند که حتی یک جلد کتاب هم نداشتند.

ایشان دردوران طلبگی در قم، مرتب به کتابخانه مسجد اعظم می رفتند و از اولین مشتری آنها و آخرین نفری بودند که از آنجا بیرون می رفتند می توان گفت روزی سه نوبت در کتابخانه حضور داشته و مطالعه می کردند اما کتاب نگاه نمی داشتند، این موضوع از خصوصیات ایشان بود.

از آثار وی می توان به مثلها و پندها (در ۸ جلد)، پول رایج جهانی و احیای پول اسلام، در اسلام پول کار نمی‌کند، ولایت فقیه، نماز، رمز دوام پیوند، در سایه سار وحی، انسان الهی، سیری در آفاق نور، انسان‌شناسی، تفسیر سوره حمد، علم و دین، تفکر، اخلاق در اسلام، اخلاق اسلامی، درس سحر (شرح ابیات حافظ)، راه رشد، تبلیغ در جبهه، نکته ها، الولایه، جاری حکم اشاره کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ