سریال شهرزاد که مخاطبان بسیاری دارد این روزها طرفداران خود را منتظر خرید اولین قسمت از فصل سوم این مجموعه گذاشته است. در ادامه با جزییات رخدادهای جدید فصل سوم شهرزاد آشنا خواهیم شد.
اینفوگرافی شهرزاد
سریال شهرزاد که فصل دوم آن به کارگردانی حسن فتحی از 14 مهر آغاز و هم اکنون به پایان رسیده . اما استارت شهرزاد۳ همزمان با اتمام فصل دوم آن زده شده و در هیاهوی خیلی کم جلوی دوربین رفته است.در فصل سوم سریال شهرزاد شاهد اتفاقات جالبی خواهیم بود.
شهرزاد زندگی تاریخ معاصر ایران در سال 1330 را به تصویر میکشد که با هنرمندی بازیگران بسیار خوبی مانند شهاب حسینی ، ترانه علیدوستی ، مصطفی زمانی ، پریناز ایزدیار و… در کنار فیلمنامه ای هیجانی و درگیر کردن مخاطب برای پیگیری قسمت های بعد یک سریال تاریخی و محبوبی را بدیل کرده است که در بخش نمایش خانگی به اجرا در خواهد آمد.
برخی دیگر از بازیگران شهرزاد 3 : مهدی سلطانی, پرویز فلاحی پور, گلاره عباسی, سهیلا رضوی, فریبا متخصص, معصومه بیگی
تهیهکننده شهرزاد درباره نقدهایی که نسبت به فصل دوم شهرزاد در مقایسه با فصل اول مجموعه داشت نیز عنوان کرد: در ابتدا باید بگویم که خوشحالیم رقیب خودمان شدهایم و با فصل اول مقایسه میشویم. به هر حال فصل اول «شهرزاد» یک پدیده در نمایش خانگی بود. مردم به این مدیوم بیاعتماد شده بودند. مجموعههای تولید شده یا به انتها نمیرسیدند و یا به مرور افت کیفیت جدی پیدا میکردند. ما با سریالی که سر و شکل درست و خوبی دارد، آمدیم و اعتماد از دست رفته را برگرداندیم.
او ادامه داد: درباره فصل دوم هم باید بگویم که نظراتی که ما از منتقدان گرفتیم، با نظرات مردم کمی تفاوت دارد. در واقع اگر به قصه به شکل مستقل نگاه کنیم، نقد زیادی ندارد چون به قول معروف به داستان آب نبستیم. فصل دوم شهرزاد از لحاظ ریتم، بازیها و مابقی شاخصهها امتیاز بالایی میگیرد، باور کنید که سری دوم ساختن خیلی کار سختی است و حفظ موفقیت از رسیدن به خود موفقیت کار سختتری است.
امامی همچنین یادآور شد: نکتهای که میخواهم به آن اشاره کنم این است که مردم آگاه هستند کاری که در سری دوم شده، اصلا کمفروشی نیست. زمانی وجود دارد که مثلا میگویند سری اول اعتماد مردم را جلب کردهاند، اما در سری دوم از آن اعتماد سواستفاده شده است، درباره «شهرزاد» ماجرا اینطور نیست و بحث سلیقه مطرح است.
این تهیهکننده با اشاره به اینکه نتیجه تمام اتفاقهای فصل دوم را در فصل بعدی میتوان دید، اظهار کرد: کارهایی را در فصل دوم شهرزاد توسط آقای فتحی انجام شده است، نتیجه آن در فصل سوم برداشت میشود. مطمئن باشید وقتی فصل سوم تمام شود، متوجه علت همه اتفاقهایی که برای شخصیتهای مختلف در فصل دوم افتاد، میشوید. کوچکترین مسائل مثل آموزش رانندگی شهرزاد که امروز مورد نقد قرار میگیرد، در فصل سوم کاربرد دارد. با وجود کامنتهای ناراضی، من از یک چیز مطمئن هستم و آن هم این است که در پایان فصل سوم، مردم به خاطر فصل دوم از ما تشکر میکنند!
امامی در پاسخ به این پرسش که قصه سریال در فصل سوم تمام میشود یا ممکن است فصل چهارمی هم در کار باشد، بیان کرد: قصه در فصل شوم تمام میشود. البته قصه «شهرزاد» پتانسیل ادامه دادن را دارد و میتوان از دل آن، دیگر کاراکترها را بیرون کشید و سرگذشت آنها را تعریف کرد اما با چیزی که مخاطب از ما میخواهد، در فصل سوم مشخص میشود و همانجا پایان داستان سریال «شهرزاد» خواهد بود.
امامی در بخشی از صحبتهایش درباره تاثیر نظر مخاطبان بر روند داستان نیز توضیح داد: قطعا کسی که سریالهای پرمخاطبی مثل «شب دهم» و «مدار صفر درجه» را برای تلویزیون میسازد، به مخاطب اهمیت زیادی میدهد. در گذشته گرفتن بازخوردها سختتر بوده، اما امروزه با توجه به شبکههای اجتماعی، بازخوردها را میتوان آنلاین و بدون واسطه مشاهده کرد. شبکههای اجتماعی کمک میکند که نظر مردم را درباره نقاط قوت و ضعف خودمان بدانیم و با تاکید بر نظرات، کار بهتری را تولید کنیم.
زمستان ۹۶ با داستانی عاشقانهتر برمیگردیم
امامی همچنین با بیان اینکه زمان عرضه فصل سوم را زمستان ۹۶ میدانند، درباره فصل سوم داستان گفت: معتقدم فصل سوم به لحاظ داستانی همانی است که مردم دوست دارند. در واقع تم عاشقانه مشابه فصل اول به فضای کلی سریال باز میگردد.
این تهیهکننده با بیان اینکه اگر فصل اول و دوم شهرزاد را در معیارهای مختلفی با یکدیگر مقایسه کنیم، این فصل افت نداشته، یادآور شد: به هر حال بعضیها از کار خوششان آمده، بعضیها هم دلشان میخواسته اتفاق دیگری بیفتد اما نیفتاده است. البته این اتفاقها یک شبه رخ نمیدهد بلکه با استفاده از برخی نظرات که در قالب درست داستاننویسی قرار میگیرند، برخی رویدادها رخ میدهد که مخاطبان میخواستهاند. ضمن آنکه باید بگویم ترکیبی از نظرات درست مخاطبین با همراهی تیم نویسندهها را در فصل سوم شهرزاد میبینیم.
حذف بزرگ آقا تصمیمی آگاهانه بود
امامی درباره نبود علی نصیریان و حذف کاراکتر بزرگآقا نیز اظهار کرد: در پروژههای مختلف دو نوع خروج کاراکتر داریم، گاهی این خروج بر مبنای یک اجبار اتفاق میافتد و گاهی برمبنای ضروریات. به عنوان مثال، زمانی است که بزرگ یک خاندانی تصمیمهایی میگیرد که آثار آن را در زندگی همه آدمهای قصه میتوان دید، حالا این اثر زمانی که خود بزرگ خانواده نیست، خودش را بیشتر نشان میدهد. به هر حال قصه درباره استبداد فردی یک شخص است که تصمیمهایی را برای خانواده میگیرد و باید ببینیم حالا که نیست چه اثرات، تبعات و تنشهایی را برای خانواده به وجود میآورد. در حقیقت او نباید باشد تا بتوانیم این اتفاقها را ببینیم، چون اگر باشد که خودش مشکلات را حل میکند.
او ادامه داد: به نظر من با وجود همه پتانسیل و جذابیتی که آقای نصیریان و این شخصیت داشت، حذف بزرگ آقا آگاهانهترین تصمیمی بود که آقای فتحی گرفتند. بزرگ آقا قطعا یکی از کاراکترهای ماندگاریست که آقای نصیریان بازی کرده و با وجود منفی بودن نقش، مردم آن را خیلی دوست دارند.
امامی همچنین اضافه کرد: چون یک فرد ناکارآمد بر سر کار آمده، فردی که تشدد فکری دارد، حتما نوع مدیریتش با فرد مدبری که قبلا سرکار بوده، فرق میکند. آدمی که هیچ تفکر و هدفی به جز رسیدن به شخصیت شهرزاد ندارد، قطعا تصمیمات بدون فکر و هیجانی میگیرد که نتیجههای مثبتی هم برای خودش و سایران ندارد.
این تهیهکننده درباره صحبتهایی که درباره برگشت علی نصیریان به مجموعه شده بود نیز توضیح داد: در سریالهای مهم و بزرگ دنیا هم مرگ و زایش قهرمان را میبینیم. در این مورد فکر میکنم بیشتر یک ایده بود که اگر ایدهها هم فقط هیجانی و بدون منطق باشند، میتوانند آسیب برسانند. یعنی نقشی به مجموعه برگردد، اما برای آن برنامهای نداشته باشید، آن وقت لذت و هیجانی که ایجاد شود از بین میرود.
مردم «شهرزاد» را به یک سرمایه اجتماعی بدل کردهاند
امامی با اعتقاد به اینکه میدانسته مردم از داستان «شهرزاد» خوششان میآید، بیان کرد: با توجه به اینکه در ابتدا داستان را خوانده بودم، میدانستم که مردم هم با آن ارتباط برقرار میکنند، ولی صادقانه فکر نمیکردم مردم در سراسر دنیا تا این اندازه با سریال ارتباط بگیرند. من بارها در سفرهای خارج از ایران میشنیدم که خیلیها میگفتند فیلم و سریال ایرانی بعد از انقلاب را دنبال نمیکردهاند، اما حالا برای «شهرزاد» روزشماری و قسمت جدید را پیگیری میکنند. فکر میکنم این تاثیر هم از فیلمنامه نشأت میگیرد.
او ادامه داد: خیلی از مجموعههای مشابه، اول بازیگر و کارگردان را انتخاب و بعد به فیلمنامه فکر میکنند، همین دلیل میشود که اثر برای مخاطب جذابیت نداشته باشد، آن هم در روزگاری که سریالهای مختلف با سطح کیفی بالا به راحتی قابل دسترسی است، فکر میکنم همه موفقیتی که مجموعه تصویر گستر پاسارگاد در محصولاتش داشته، به دلیل این بوده که بیشترین زمان را برای فیلمنامه میگذارد.
ما ادبیات نمایشی غنی داریم که اگر روی آنها کار شود، سریالهایی ساخته میشود که میتواند خیلی موفق باشند، حتی موفقتر از «شهرزاد». چون مردم ما قصهگویی به سبکی که در «شهرزاد» اتفاق افتاد را دوست دارند. تنها باید با آنها صادق بود و آنها قطعا از شما حمایت میکنند.
امامی با تاکید بر اینکه «شهرزاد» هیچ حامی دولتی ندارد، اظهار کرد: امروز مردم آن را به یک سرمایه اجتماعی بدل کردهاند. اتفاقا به همین دلیل هم زیاد نقد میشویم، چون خیلی دیده میشویم؛ اتفاقی که هم ترسناک است هم جذاب.
قاچاق تنها با فرهنگسازی حل میشود
یکی از مسایل مهم در شبکه نمایش خانگی بحث قاچاق و دانلود غیرقانونی آثار است که دستاندر کاران مجموعه «شهرزاد» برای مقابله با آن تلاش زیادی کردند، امامی نیز در اینباره توضیح داد: آقای علی اسدزاده، مدیرعامل تصویرگستر پاسارگاد به دانشی در این زمینه دست پیدا کردند که خوب است آن را در اختیار سایر موسسهها هم بگذارنند. ما توانستیم این روند را تا جایی کنترل کنیم، اما این کنترل کامل نیست و علیرغم اینکه سازمانهای بزرگی برای صیانت از این نوع کالاها وجود دارد، اما نتیجه آن چنان حاصل نمیشود.
او همچنین افزود: این موضوع تنها با فرهنگسازی کاملا کنترل میشود. مردم باید بدانند این دانلود رایگان، دزدی است. در تمام دنیا هم سعی کردند فرهنگسازی استفاده از نسخههای اصلی را به وجود بیاورند. این فرهنگ باید در مردم ایجاد شود که این سیدی هم مانند تنماهی است که اگر بدون پرداخت هزینهاش از مغازه بردارند، دزدی محسوب میشود. البته این فضا هم وجود دارد که همه فکر میکنند تهیهکننده میخواهد برای خودش درآمدزایی کند، در صورتیکه کافی است تیراژ سریال را ببینند که برای یک مجموعه چه تعداد آدم درگیر هستند و از آن ارتزاق میکنند و با اینکار چند شغل در معرض خطر قرار میگیرد.
امامی همچنین با اشاره به اینکه به نسخه سینمایی «شهرزاد» فکر کردهاند، گفت: داستان «شهرزاد» قابلیت سینمایی شدن را دارد، اما باید فصل سوم تمام شود و سپس دربارهاش فکر کنیم.
رسانهها تهیهکننده اصلی مجموعه را بشناسند
تهیهکننده مجموعه «شهرزاد» در پایان صحبتهایش با گله از اینکه برخی رسانهها با افرادی که خودشان را تهیهکننده این مجموعه جا میزنند، صحبت میکنند؛ عنوان کرد: متاسفانه برخی مواقع رسانهها با افرادی مصاحبه میکنند یا بیانه میگیرند که خودشان را تهیهکننده شهرزاد جا میزنند، در صورتیکه اگر یکبار به تیتراژ مجموعه یا پروانه ساخت آن مراجعه کنند، تهیهکننده اصلی را میشناسند.
او ادامه داد: به هر حال مرجع اصلی اطلاعرسانی مجموعه شهرزاد روابط عمومی است و اطلاعات و مصاحبهها هم از این طریق اعلام میشوند، گاهی از اهالی رسانه تعجب میکنم که با وجود اینکه میتوانند از مراجع مختلف اطلاعات کسب کنند با اینحال دقت ندارند و متنها و مصاحبههایی از دیگران را با نام تهیهکننده شهرزاد منتشر میکنند.